Wat kost de lay-out van een website?

Jouw website moet natuurlijk een mooi visitekaartje worden. Je kunt hiervoor een designer inschakelen of gebruik maken van een commerciële template of theme, wat aanzienlijk voordeliger is.

Designer of template?

Voor een template betaal je doorgaans tussen de 40 en 100 euro.

Een professionele designer, rekent al snel 70 tot 120 euro per uur.

Met een template heb je geen uniek design, maar bespaar je wel enorm op de kosten.

Deze vraag is meestal snel en eenvoudig te beantwoorden

Een website op maat of op basis van een template?

Particulieren, ZZP’ers, stichtingen, verenigingen en zelfs kleine tot middelgrote bedrijven laten zelden een website op maat maken. Zij kiezen doorgaans voor het gebruik van een Content Management Systeem, zoals WordPress en maken dan gebruik van kant-en-klare thema’s en templates die zij al dan niet laten bewerken.

De hoge kosten van het op maat laten maken van een website en het gebruikersgemak zijn twee belangrijke redenen om te kiezen voor een CMS of online webdienst generator.

Een goede website ziet eruit zoals die van de buurvrouw!
Vroeger en nu, verwachtingen en irritaties

Nog niet zo heel lang geleden, in de tijd dat veel websites nog met HTML werden opgebouwd, waren er grote verschillen te zien tussen websites. Tegenwoordig bestaat dat verschil nauwelijks meer. De uitdrukking dat alle websites eigenlijk op elkaar lijken, komen we steeds vaker tegen. En daar is een goede reden voor!

De verwachtingen van websitebezoekers zijn gebaseerd op hun ervaringen. Bezoekers verwachten een menu, een logo, afbeeldingen. Zodra men op een website komt waar dit anders dan bij andere websites is geregel, raakt men verward.

Men moet zoeken en dat leidt tot irritatie. Die verwarring en irritatie is onwenselijk. Het is dus logisch dat websites op elkaar lijken en de verschillen tussen websites zijn tegenwoordig vooral in de details te vinden.

Zo werkt een WordPress theme:

WordPress is een Content Management Systeem (CMS). Een van de kenmerken van een CMS is dat gebruikers geen enkele kennis van programmeertaal hoeven te hebben om toch met het CMS te kunnen werken. 

De lay-out wordt bepaald door het thema dat men kiest. Deze thema’s kan je aanschaffen via websites zoals templatemonster of themeforest. Er zijn duizenden thema’s te vinden en daar zal ongetwijfeld ook voor jou iets tussen zitten.

Commercieel thema laten aanpassen

Het thema dat je aanschaft heeft vaak verschillende instellingsmogelijkheden. Je kan bijvoorbeeld kiezen het hoofdmenu horizontaal of verticaal weer te geven. Ook zijn er instellingen voor het bepalen van het lettertype dat je wilt gebruiken of de kleurstellingen van de website.

Met een goed commercieel thema ben je in staat het thema aan te passen, zodat de lay-out van uw website geheel aan jouw wensen voldoet.

Een goed WordPress thema kost tussen de 40 en 100 euro.

Waarom altijd een webdesigner huren?

Ondanks dat WordPress een vrij eenvoudig CMS is, blijft het lastig voor mensen die er niet eerder mee gewerkt hebben. De lay-out is namelijk slechts één onderdeel van je complete website. Er moeten ook andere zaken worden geregeld:

  • De website structuur implementeren;
  • Pagina’s aanmaken en koppelen aan menu’s;
  • Teksten en afbeeldingen verwerken;
  • Formulieren verwerken;
  • De beveiliging regelen;
  • Enzovoorts, enzovoorts…

Voor iemand die niet eerder met WordPress heeft gewerkt zal dat toch nog een behoorlijke uitdaging zijn. Vandaar dat de meeste mensen ervoor kiezen de website te laten bouwen door een webdesigner en vervolgens zelf leren hoe ze de website kunnen gebruiken.

Delen
Delen
Delen
Delen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sytze Notebomer

Sytze Notebomer